Musorujsag
Élő Eredmények

Olcsón megúszta, vagy eltúlozták? Vita Verstappen büntetéséről

Olcsón megúszta, vagy eltúlozták? Vita Verstappen büntetéséről

RaceFans, Motorsport-Magazin, Autosport, Sky Sport, RTL
Egyesek enyhének, a Red Bull túlzónak érezte Max Verstappen boxutcai ütközésért kapott büntetését. Az FIA szabályai ugyanakkor egyértelműen fogalmaznak.

Mindkét Mercedesnek nekiment a Monacói Nagydíjon Max Verstappen, végig a futamgyőzelemért küzdött a versenyen, ám hiába csapott célba a második pozícióban, büntetés miatt dobogóra sem léphetett. Az 5 másodperces időbüntetését a Valtteri Bottasszal történt boxutcai ütközésért kapta, melynél nemcsak nekikoccant a Mercedesnek, de a boxutca falának is lökte azt, defektet okozva a finnek. Az FIA az 5 másodperc mellé még 2 büntetőponttal is „díjazta” a hollandot.

Helmut Marko nehezen tudott napirendre térni az ítélet fölött. „Ez fájó. Ez a veszélyes kiengedés… Mivel Bottas hátrébb volt, ő is visszavehetett volna. Szerintem a bírák nem túl nagy rajongói Maxnak. De ott volt az esély, és megpróbálta” – kesergett a Red Bull tanácsadója.

Az osztrák azt is kiemelte, hogy a monacói boxutcára jellemző tumultusban sem a versenyző, sem a csapat nem mérhette föl tisztán a helyzetet, és ezt igazán figyelembe vehették volna. „A Ferrari boxa közöttünk volt, szóval nem is lehetett igazán látni.”

Christian Horner is túlzónak érezte a kapott büntetést. „Max Bottas elé tért vissza, ami a szabályok értelmében engedélyezett. Csak sajnos kicsit túl szoros lett. Összeértek, és Maxot megbüntették. Fájó ez számára, mert mesés versenyt futott, szívből vezetett, és ezek után a negyedik hely keserű. De ez van, a bírák döntöttek, és úgy érezték, ez volt a helyes, nekünk el kell fogadnunk ezt. Az egyetlen esélye az volt, ha megelőzi Hamiltont, majd elhúz öt másodperccel. Dobogót érdemelt volna.”

Max Verstappen kerékcseréje (Fotó: Red Bull) Max Verstappen kerékcseréje (Fotó: Red Bull)

A német Sky szakértője, Ralf Schumacher eközben fölhívta a figyelmet arra, hogy Bottas nem sok mindent tehetett a helyzetéből adódóan. „Mindenekelőtt: Verstappen egyáltalán nem hagyott elég helyet. Bottas pedig nem tudott fékezni, mert az első kereke Verstappen hátsó kereke előtt volt. Nem tudom, Max mire gondolt. Azt értem, hogy előzni akart, de ami nem megy, az nem megy.”

Alexander Wurz, az ORF csatorna szakkommentátoraként ezzel szemben úgy vélte, a boxutca gyorssávjában semmi kivetnivaló nincs abban, ha két autó egymás mellé kerül. Az esetet szerinte csak a helyszűke tette komolyabbá.

Súlyosabb büntetést is kaphatott volna?

Nico Rosberg a Red Bull-vezetőkkel ellentétes véleményen volt, és úgy gondolta, Verstappen még olcsón megúszta a történteket. „Ilyesmit nem lehet csinálni! Teljesen egyértelmű veszélyes kiengedés volt. Főleg itt, Monacóban nem megengedett az ilyesmi, hogy egymás mellett haladjanak. Embereket is veszélybe sodortak ezzel. Szóval a büntetés túlságosan enyhe volt” – jelentette ki 2016 bajnoka.

Volt csapattársa, Lewis Hamilton hasonlóan vélekedett, és emlékeztetett arra, hogy történtek már boxutcai balesetek hasonló tumultus miatt. Szerinte egyébként Verstappen annak kapcsán sem tehet panaszt, hogy versenyzőként a csapat hibája miatt büntették. „Nos, ez egy csapatsport, szóval együtt fizetitek meg az árát. Ha hibázunk a pályán, a csapat is fizet érte, és ha a csapat hibázik, a versenyző is fizet. Én nem láttam az esetet, de el tudom képzelni, hogy milyen egy veszélyes kiengedés, és ebben benne van a baleset veszélye. Láthattunk már példát rá, mondjuk pár éve Budapesten. A garázsban vagy a garázs előtt lévő szerelők is megsérülhetnek, és őket sodorják veszélybe.”

Max Verstappen (Fotó: Red Bull) Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Sebastian Vettel páholyból nézte a jelenetet, és bár nem szereti, amikor egy versenyző futamát efféle hibák miatt teszik tönkre büntetésekkel, összességében felelősnek tartotta a Red Bullt. „Nem vagyok nagy híve a büntetéseknek, de muszáj korlátozni valamivel. Ezt a boxutcát nem arra tervezték, hogy két autó harcoljon rajta. Hátulról úgy tűnt, Maxnak több helyet kellett volna hagynia, de kevésen múlt. Nem tudom, előrébb volt-e, sem azt, szükség volt-e Valtteri leszorítására. Mint mondtam, nem vagyok híve a büntetéseknek, de biztosan alaposan megvizsgálták a történteket, és erre alapozták döntésüket” – kommentált a négyszeres világbajnok.

Amiért 5 másodperc lett belőle a 10 helyett

Az FIA szerint a veszélyes kiengedés ténye egyértelmű volt. És hogy miért „csak” 5 másodperces büntetést adtak, miközben sokan kaptak a múltban 10 másodpercet hasonló jogcímen, arra a választ a szabályzat adja meg, mely kétféle veszélyes kiengedést is definiál, két eltérő súlyosságút.

A 10 másodperces büntetéseket a sportszabályzat 28.13.d) bekezdésére hivatkozva szokták kiadni – például olyankor, amikor egy csapat rosszul rögzített kerékkel engedi útjára az autóját. Ez kimondja: „A versenyzőt tilos nem biztonságos körülmények között kiengedni.” E szabály tehát az autó biztonságos állapotára utal, mely nemcsak a boxutcában, a pályán is biztosítja a résztvevőket.

A Red Bull-osok az ítészek szerint viszont nem e szabálypont ellen vétettek, hanem ugyanezen bekezdés a) pontja ellen, amely kimondottan a boxutcai körülményekre vonatkozva azt mondja ki: „A versenyzőt nem engedhetik ki olyan módon a garázs elől, hogy azzal veszélybe sodorják a boxutcai személyzetet vagy más versenyzőt.”

Ez utóbbi szabály az 5 másodperces időbüntetést írja elő, tehát a bíráknak nem volt mozgásterük a szankció megválasztásában.

Max Verstappen hiába üldözte Lewis Hamiltont, nem tudott menekülni a büntetése elől (Fotó: XPB) Max Verstappen hiába üldözte Lewis Hamiltont, nem tudott menekülni a büntetése elől (Fotó: XPB)

Marko szerint Hamilton miatt történt a másik ütközés

Verstappennek aztán a futam végén a másik Mercedesszel is volt egy koccanása, amit az FIA ugyancsak vizsgált, de végül nem büntetett. Lewis Hamilton mellé a sikán féktávján próbált bebújni, de túlságosan távolról indított. A brit látta őt a visszapillantójában, és mivel érezte, hogy baleset lehet a vége, inkább levágta a kanyart. Éppen ez mentette meg őt egy defekttől.

Marko szerint azonban itt sem Verstappen volt a hibás. „Az alagút után történtek véleményem szerint Hamilton hibájának köszönhetők. Balra fordult. De ezt ma elnézték neki, mert piros sapkát viselt” – jelentette ki az osztrák, célozva arra, hogy Niki Lauda halála miatt a bírák talán most elnézőbbek voltak a címvédővel.

Christian Horner nem vádaskodott, a majdnem-baleset ellenére összességében csak dicsérni tudta versenyzőjét, aki szerinte újra bizonyította, mennyivel érettebb már, mint egy évvel ezelőtt. „Úgy éreztem, igen kimért volt, fokozatosan építkezett. Az volt az egyetlen nagy esélye, és megpróbálta, ami jellemző Maxra. Biztató, hogy a teljesítmény adott volt, és ő csak nyomta és nyomta. Oroszlánként küzdött, próbálkozott Lewis megelőzésével, és meg is ért egy próbát.”

Borítókép: Valtteri Bottas és Max Verstappen boxutcai ütközése Monacóban (Fotó: Formula1/Twitter)

További tartalmak