Hogy is kezdődhetne máshogy egy Forma–1-es év, mint azzal, hogy egy Mercedes elsőként kihajt a boxutcából? 2014 óta szinte már hagyománnyá vált, hogy az Ezüstnyíl ezen a téren (is) mindenkit megelőz, és Valtteri Bottas révén 2019-ben is övék volt az első szó a barcelonai első tesztnapon. Annak délelőttje mégsem a finnről és csapatáról szólt, sokkal inkább a Ferrariról és Sebastian Vettelről.
Bár az első mért kört Bottas jegyezte, Vettel hamar az élre állt. Egy C2-es (a második legkeményebb) gumin 1:21,390-es körrel nyitott a még meglehetősen hűvös, de napos időben, majd fokozatosan gyorsult az első négy óra folyamán. Sokáig kitartott a fehér jelölésű, csíkozott gumitípuson, melyen a harmadik óra elején 1:19,137 másodperces időt futott, és máris bő 1 másodperccel túlszárnyalta Daniel Ricciardo tavalyi (hidegebb) első tesztnapon futott idejét. Aztán nem sokkal később átváltott a C3-as, sárga jelölésű gumira, és meg sem állt 1:18,425-ig.
Az SF90-es masina elsőre nagyon jó benyomást tett, hibátlanul működött, Vettel egyetlen problémáját az jelentette, hogy a második óra elején a sikánból kigyorsítva megpördült. Hogy bőven van még benne tartalék, azt az is jelezte, hogy 12 óra után a sárga gumin újra legjobb szektoridőket teljesített, ám az utolsó kanyaroknál visszavett, így a további javítás elmaradt.
De csak ideiglenesen, hiszen az ebédszünet előtt 20 perccel tovább faragott, és 1:18,161-es körrel már 1 másodpercen belül volt saját 2018-as téli legjobbjához képest (1:17,182). A csapat szempontjából biztató volt a kezdés, ahogy az is, hogy Vettel mindenkinél több kört teljesített az első félidőben.
Vettel legjobb köre idején sokat javult a melegedő pálya állapota, amit az egyre javuló köridők is bizonyítottak. Miközben a Ferrari már az elején kibérelte az első helyet, mögöttük folyamatosan változott a sorrend. Az első órában a renault-s Nico Hülkenberg, majd sokáig Kimi Räikkönen követte Vettelt, aztán a negyedik órához közelítve előbb Max Verstappen, majd Valtteri Bottas is javított, felzárkózva a legjobb háromba, az utolsó órában pedig Sergio Pérez és Kimi Räikkönen is a gázba taposott.
Az ebédszünetig végül Pérez maradt Vettel első számú üldözője, hátránya tekintélyes 1,8 másodperc lett. A rózsaszín Racing Point autóját most csodálhattuk meg először teljes valójában, az autó először csak a második óra elején hajtott ki a garázsból. Mexikói sofőrje pár hibát is bemutatott vele, és feltűnő volt, hogy több féktávon fekete füst szállt föl a fékekből.
Pérez mögé kevesebb mint 2 tizeddel Valtteri Bottas zárkózott föl harmadiknak a negyedik óra közepén. A mercedeses ugyan szorgosan rótta a köröket, és alig maradt el Vettel körszámától, a délelőtt nagy részét észrevétlenül, a tabella alsóbb régiójában töltötte. Csak 11 óra után kapaszkodott feljebb, Vettellel és Pérezzel szembeni hátrányához pedig hozzátartozik, hogy, hogy eggyel keményebb, a C2-es gumin futotta legjobbját.
A Mercedesnek egyetlen műszaki problémával gyűlt meg a baja az első négy órában: Toto Wolff csapatfőnök elmondása szerint teljesen új a motorhome-juk, melyben még nem üzemel megfelelően a fűtés…
A negyedik helyet egyelőre Kimi Räikkönen foglalja el az Alfa Romeóval. A finn napja első napja nem indult valami jól új munkaadójával: már öt perc elteltével kicsúszott az 5-ös kanyarban, és pechjére a hátsó kereke beásta magát a kavicságyba. Negyedórás mentés következett. A csapat nem adott magyarázatot a történtekre, így feltételezhető, hogy egyszerű vezetői hiba történt.
A 2007-es bajnok nem veszített sok időt, hamar visszatért a pályára. Legjobb idejét a negyedik órában futotta a C2-es gumin.
Oh no, Kimi!
#F1Testing pic.twitter.com/pcRpsMuQNX
— Formula 1 (@F1) 2019. február 18.
Az övé mellett még egy piros zászlós megszakítása volt a nap első felének, mely korábbi csapattársa, Romain Grosjean nevéhez fűződött. A francia előtte maga is elhagyta a pályát a 4-es kanyarban, aztán 11 óra előtt egy műszaki probléma okozott fennakadást: egyszerűen leállt az autója az utolsó sikán előtt. „Nem tudom, mi történt pontosan. Lekapcsolt a motor, valami történt hátul” – nyilatkozta az eset után Grosjean. Csapata később elárulta, az üzemanyagnyomás szűnt meg. Ez hosszú kényszerszünethez is vezetett a csapatnál, amely így mindenkinél kevesebb, 18 körig jutott csupán. De legalább még a szünet előtt visszatérhettek a pályára, és futhattak hat kört.
Versenyzőjük egyébként elégedett volt a megállásig tapasztaltakkal. „Az autó egészen jónak tűnik így elsőre, egészen elégedett vagyok az egyensúlyával. Még nagyon az elején járunk, és eléggé hideg is van odakint, a kerékmelegítő sem segít. Mindenesetre egész jó érzés vezetni az autót, és várom, hogy még több kört futhassak vele, valamint hogy kiderüljön, mire képes melegebb pályán” – fogalmazott a 8. helyen záró Grosjean.
Az eredményjelző 5. helyét elfoglaló Red Bull a Ferrarival ellentétben nem indította lendületesen a napját. Max Verstappentől az első órában egyetlen próbakört láthattunk, aztán másfél órára eltűnt a garázsban. Nem érkezett hír arról, hogy műszaki gondjuk lett volna. A már Honda által hajtott vörös bika sokáig megbújt a mezőnyben, majd 12 óra előtt 1:20,174 másodpercre javított a Vettel által is használt, sárga C3-as gumin. A többiek gyorsulása miatt ez egyelőre nem ért top3-as helyezést, az osztrákok annak viszont örülhetnek, hogy a kisebb-nagyobb szüneteik ellenére így is futottak már 52 kört.
Hasonló távot tett meg az első négy órában Carlos Sainz és Nico Hülkenberg is. A McLarent és a Renault-t fél másodperc választotta el egymástól, mindketten a fehér jelölésű Pirelli-gumit használták.
A Williams távollétében csak 9 csapatos mezőny végén Danyiil Kvjat végzett, aki csak 30 kört futott a Honda-motoros Toro Rossóval. Ennél kevesebbet csak Grosjean és a szintén sok időt garázsban töltő Pérez jegyzett.
A tesztnap az egyórás ebédszünetet követően 14 órától folytatódik, délután két új taggal bővül a mezőny. A Renault-nál Daniel Ricciardo veszi át a volánt Hülkenbergtől, míg a Mercedesnél Lewis Hamilton váltja Bottast. Nekik 18 óráig lesz idejük a kilométergyűjtésre.
Az 1. barcelonai tesztnap állása 13 órakor:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:18,161 | 72 | |
2. | Sergio Pérez | Racing Point | 1:19,944 | +1,783 | 20 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:20,127 | +1,966 | 69 |
4. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | 1:20,160 | +1,999 | 46 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | 1:20,174 | +2,013 | 52 |
6. | Carlos Sainz | McLaren | 1:20,430 | +2,269 | 56 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:20,980 | +2,819 | 64 |
8. | Romain Grosjean | Haas | 1:21,500 | +3,339 | 18 |
9. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso | 1:21,732 | +3,571 | 35 |