Musorujsag
Élő Eredmények

Szorongatta a Ferrari, de Hamilton nem adta az austini pole-t!

Szorongatta a Ferrari, de Hamilton nem adta az austini pole-t!

Boxutca
Hosszú idő óta először megszorongatta a Ferrrari Lewis Hamiltont, ám a címvédésre készülő brit nem adta nekik a pole-t Austinban. A trió 1 tizedmásodpercen belül zárt, de Sebastian Vettel büntetése miatt elveszíti 2. rajthelyét.

Fordulatot hozott a szombati harmadik szabadedzés Austinban: az eső elvonulásával a Ferrari vette át az irányítást. Rég láthattuk őket az élen – de a Mercedest is rég láthattuk olyan bizonytalannak, mint az időmérőt megelőzően. Toto Wolff csapatfőnök például azt találta mondani: „Gyorsabbak voltak nálunk, nekünk pedig hiányzott valamennyi az egyenesben. Emiatt meg kell vizsgálnunk a szárnybeállításokat. Ez a gond az esős péntekekkel: egyetlen edzés alatt kell rendbe tenni a beállításokat.”

Szerelőik szorgosan ügyködtek is az autókon, szétszedték, majd összerakták őket, és várták, mire lesz elég a változtatás a feljavult, az egyenesekben újra erős formát mutató Ferrarikkal szemben. A vörösöknél Sebastian Vettel azzal a tudattal vágott neki a kvalifikációnak, hogy büntetése miatt a negyediknél jobb rajthelyet nem szerezhet.

Q1: működésben a VerSTOPper-kerékvető…

Az FIA az időmérő előtt kiadott egy figyelmeztetést, melyben közölte a versenyzőkkel, a zéró tolerancia elvét követi a pályalevágókkal szemben: a 19-es kanyarban szigorúan tilos elhagyni négy kerékkel a pályát, máskülönben azonnal törlik az adott köridőt. E szigor első áldozata Pierre Gasly lett, akit egyből megfosztottak első körétől. A francia nem zavartatta magát, újabb próbálkozásakor a legjobb tízbe lőtte a Toro Rossót, majd a hajrában még egy lapáttal rátéve, fittyet hányva a motorcserés büntetésére, a 7. pozíciót szerezte meg új Honda-motorjával.

A pályaelhagyás elleni másik intézkedés is éreztette hatását már az első edzésrészben. Max Verstappen tavalyi utolsó körös kanyarlevágása miatt a pálya több pontján hurkás kerékvetőket helyeztek el, hogy ne merészkedjenek oda a versenyzők. El is nevezték őket VerSTOPpernek – nem is sejtve, mennyire találó lesz a név. A holland a hatodik idő elérése után újabb körnek vágott neki, ám a 15-ös kanyarban jobb hátsó kerekével áthajtott a sárga veszedelmen, mely kitörte a féltengelyét, majd miután visszadöcögött a garázsba, dühösen szállt ki az autójából.

Max Verstappen autójának sérült futóműve (Fotó: Formula1/Twitter) Max Verstappen autójának sérült futóműve (Fotó: Formula1/Twitter)

Az élen nagy meglepetés nem történt. Lewis Hamilton olyannyira nem esett kétségbe a délelőtti problémáktól, hogy Valtteri Bottas előtt 0,4 másodperces előnnyel, 1:34,130-as idővel elsőként jutott tovább, majd a Q1 végén kiszállt, hogy üdvözölje a Mercedes-garázsban vigyorgó Matthew McConaugheyt. Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen 4 és 6 tizedes hátránnyal ment tovább, őket a két Red Bull követte Daniel Ricciardo, Max Verstappen sorrendben.

A kiesés szele a hajrában Charles Leclerc-t és Brendon Hartleyt is meglegyezte, ám végül mindketten menekülni tudtak. Az új-zélandi Fernando Alonsót ütötte ki, aki sorozatban harmadszor öltözhetett már az első felvonás után. A két Williams, Marcus Ericsson és Stoffel Vandoorne követte a példáját.

Q2: nyerő pirosok

A piros vált a nyerő színné a középső szakaszban – minden értelemben. Hamilton, Bottas, Vettel és Ricciardo úgy döntött, a piros oldalfalú szuperlágy keveréken szeretne rajtolni vasárnap, ezért ezen a típuson vágott neki mért körének. Räikkönen volt a kakukktojás, aki az ultralágyat használva be is ugrott a többiek elé. 1:32,884-es ideje új pályacsúcs volt, a hétvége addigi legjobb eredménye, az egyetlen 33-on belüli kör.

Mögé Vettel zárkózott fel másodiknak, aki csak 2 tizedmásodpercet kapott tőle, és 3 tizedet vert a csak másodjára tiszta kört futó Hamiltonra. A negyedik Bottas már 0,8-es, Ricciardo pedig 1 másodperc fölötti lemaradással állt.

Kimi Räikkönen (Fotó: Formula1/Twitter) Kimi Räikkönen (Fotó: Formula1/Twitter)

Mivel Verstappen már kiszállt, a két Toro Rossót pedig a motorcserék a mezőny végére száműzik vasárnap, versenyzőik pedig csak rajtgyakorlatok miatt hajtottak pályára, öt helyett csak két kieső helyet kellett elkerülnie a résztvevőknek. A rövidebbet Carlos Sainz és Kevin Magnussen húzta, akik közül a renault-s igazán bosszús lehet. Nico Hülkenberg csúnyán elfékezte az első kanyart, ennek ellenére csapattársa 2 ezreddel elmaradt tőle, mivel gondjai adódtak az utolsó kanyarral.

Charles Leclerc 7.-ként ment tovább, Grosjean, Ocon, Pérez és Hülkenberg követték őt.

Q3: Hamiltoné az utolsó szó

Az utolsó utáni pillanatban magára talál a Ferrari? A bajnoki cím kapujában, Spa óta először meginog a Mercedes? Jó pár hétvége óta most mutatkozott a legnagyobb esély mindkettőre, és az első gyorskörök is megmutatták, hogy itt végre újra szoros csatára van kilátás. Hamilton került lépéselőnybe, aki 1:32,567 másodpercnél állította meg a stoppert, ám előnye mindössze 88 ezred volt Vettellel szemben. A német ráadásul az első és a harmadik szektorban is jobb volt nála, és csak a középső szakaszon összeszedet 2 tizede miatt nem övé volt a virtuális pole.

Mögöttük a két finn kevésbé vívott szoros csatát. Bottas 0,119, Räikkönen 0,457 másodperces hátránnyal tért vissza a garázsba, az 5. helyen Ricciardo állt, a tíz versenyző közül csak Charles Leclerc döntött az egyetlen próbálkozás mellett.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Három perccel a leintés előtt mindenki visszatért a pályára, a sort Vettel zárta, a nagy csattanóban reménykedve. Fordulat volt is. Räikkönen sikerrel döntötte meg Hamilton idejét, ám sokáig nem örülhetett, hiszen a brit 7 századdal újra előnyre tett szert. Nem úgy tűnt, hogy bárki is beférhet közéjük, ám Vettelnek sikerült. 61 ezred hiányzott neki idei 6. pole-jához, ám helyette végül Hamilton ünnepelte a 9.-et, összességében pedig a 81.-et. Amikor a némettel közölték, mennyivel maradt le, bősz káromkodásba kezdett, ám az ő és csapata gesztusain látszott, tudnak örülni annak, hogy az elmúlt hetek szenvedései után végre újra versenyképesek.

A javulás viszont már kicsit későinek tűnik: Vettel három rajthellyel hátrébb lesz kénytelen araszolni azon a versenyen, amelyen legalább a második helyen kéne célba érnie bajnoki esélyei életben tartásához.

A középmezőny pole-ja Esteban Oconé lett, aki szintén 7 századdal verte Nico Hülkenberget. Mögöttük Romain Grosjean, Charles Leclerc és Sergio Pérez sorrendet jegyezhettünk.

A versenyt magyar idő szerint 20:10-kor rendezik, az M4 Sport és az M4 Sport.hu élő műsora viszont 19:30-kor kezdődik.

Amerikai Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:

Versenyző Csapat Q1 Q2 Q3
1. Lewis Hamilton  Mercedes 1:34,130 1:33,480 1:32,237
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:34,569 1:33,079 1:32,298
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:34,703 1:32,884 1:32,307
4. Valtteri Bottas Mercedes 1:34,518 1:33,702 1:32,616
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:34,755 1:34,185 1:33,494
6. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:34,876 1:34,522 1:34,145
7. Nico Hülkenberg Renault 1:34,932 1:34,564 1:34,215
8. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:34,892 1:34,419 1:34,250
9. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:35,069 1:34,255 1:34,420
10. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:35,193 1:34,525 1:34,594
11. Carlos Sainz Renault 1:34,891 1:34,566
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:34,972 1:34,732
13. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:34,766 idő nélkül
14. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:34,850 idő nélkül
15. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:35,206 idő nélkül
16. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:35,294
17. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:35,362
18. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:35,480
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:35,536
20. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:35,735

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak