Musorujsag
Élő Eredmények

Hamilton a közelébe sem engedett senkit az austini esőben

Hamilton a közelébe sem engedett senkit az austini esőben

Boxutca
A jósolt esőben, kettős Mercedes-elsőséggel indult az amerikai hétvége: Lewis Hamilton saját csapattársára is 1,3 másodpercet vert, míg a Ferrarik a megoldáskereső tesztre helyezték a hangsúlyt.

Szokatlanul hideg és esős időt jósoltak az Amerikai Nagydíj hétvégéjére, és Austin egyelőre nem is cáfolt rá az időjósokra. Már a péntek reggeli órákban állt a víz a COTA-versenypályán, az eget sötét felhők borították, ám nem sokkal a délelőtti szabadedzés kezdete előtt elzárult az égi csap, mintha csak azt akarná, ne fulladjon unalmas, garázsban töltött várakozásba az elkövetkező másfél óra.

Alighanem az időjárás is közrejátszott abban, hogy a Force India nem sokkal a kezdés előtt módosított eredeti tervein, és jelezte, mégsem ül autóba délelőtt tesztversenyzője, Nicholas Latifi, akinek mostanra tervezett tesztjét Abu-Dzabira halasztották. Helyette Esteban Ocon kapott lehetőséget. Másik két csapat viszont kitartott a programja mellett, így Sean Gelael Brendon Hartley, Lando Norris pedig Stoffel Vandoorne versenygépét kapta kölcsön.

A körülmények nem voltak annyira rosszak, hogy visszatartsák a mezőny 15 tagját egy ismerkedő próbakör teljesítésétől, ám az autókra a kék jelölésű extrém esőgumik kerültek föl, a pályán több helyen is állt a víz, és mért kör teljesítésére senki sem vállalkozott az első negyedórában. Pedig annak végén Nico Hülkenberg elsőként másodjára is kihajtott a garázsból – már a köztes gumin, és bár abszolút legjobb első szektort futott, körét ő is a boxban fejezte be.

Hasonló kísérletezést láthattunk Fernando Alonsótól és Sergio Péreztől is, majd az első bátor vállalkozók, akik értékelhető eredményt értek el, a sokáig kiváró Red Bullok voltak. 24 perc elteltével Daniel Ricciardo 1:55,266 másodperccel iratkozott fel az eredményjelzőre, aztán Max Verstappen egyből 1,6 másodperccel jobb idővel ugrott elé. A páros 5 kör alatt 6 másodpercet gyorsult, ezután többen is követték példájukat, és ezzel fél óra elteltével nagy nehezen mozgásba lendült az edzés.

Max Verstappen (Fotó: Formula1/Twitter) Max Verstappen (Fotó: Formula1/Twitter)

Ricciardo legjobb idejét elsőként Valtteri Bottas tudta túlszárnyalni, 1:48,806-os eredménnyel ugrott az élre. Az eső kicsit még szitált, a pálya állapota így is javult, ám a két Red Bull azonban megragadt az első háromban a félidő elérkeztéig. Ekkor láthattuk a nap első hibáit, melyek a Ferrari 2019-es párosához fűződtek. Sebastian Vettel az első kanyarban fékezte el magát, s hagyta el kicsit a nyomvonalat, míg Charles Leclerc az első szektor S-kanyarjainak egyikében veszítette el az uralmát a Sauber hátulja fölött, és sodródott ki a bukótérbe. Visszatértében határozottan forgatta a kavicságyba a piros-fehér autót, amely így viszont kaviccsal szórta tele a pályát.

Az FIA ezt látva piros zászlóval szakította félbe az edzést, és az aszfaltcsíkot majd’ 10 percre az F1-esek helyett takarító masinák foglalták el. Ekkor Bottas és a Red Bullok mögött Carlos Sainz, Marcus Ericsson, Kimi Raikkönen, Fernando Alonso, Charles Leclerc, Lando Norris és Sebastian Vettel volt a legjobb tíz sorrendje.

Sebastian Vettel pályaelhagyása (Fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel pályaelhagyása (Fotó: Formula1/Twitter)
Charles Leclerc kicsúszása (Fotó: Formula1/Twitter) Charles Leclerc kicsúszása (Fotó: Formula1/Twitter)

„Nem várható újabb eső” – közölte mérnöke Marcus Ericssonnal az újraindítás után. Víz helyett a versenyzők özönlöttek a pályára, és pár pillanat alatt alaposan átrendezték az eredményjelzőt. Az első két helyet hamar a Mercedes foglalta el, miután Lewis Hamilton két kör megtétele után 1:47,502 másodpercre javítva az élre ugrott.

A Ferrarik nem különösebben villogtak, pedig Vettel csütörtökön kijelentette: nincs miért félniük a jósolt esőtől, hiszen ha jó az autójuk, a vízen is jónak kell lennie. Az utóbbi időben kérdésessé vált, mennyire jó a vörös négykerekű. Hogy bizonyos fejlesztéseikkel félresiklottak, azt jelzi, hogy a szuzukai pénteken kipróbált, majd a szimulátoros összevetés után félretett új hátsó szárnyukat Austinban sem láthattuk viszont. Feltűnt ellenben pár egyéb aerodinamikai újítás. A legszembetűnőbb Kimi Räikkönen padlólemeze volt, melynek oldalán különböző csatornák és vágások vannak. E verzió egy Szingapúrban már tesztelt, de a gumidarabkákat összegyűjtő, ezért előrelépést nem hozó példány továbbfejlesztése.

A csapat közvetlen összevetést végzett a másfél óra során, a finn az új, csapattársa a régi padlólemezzel futott, és érezhetően nem a köridőkre, inkább a teljesített körszámra koncentráltak. Vettel hosszabb menete során fokozatosan gyorsult, és hiába volt fél másodperccel gyorsabb Räikkönennél, így is 2 másodperc hiányzott neki Hamiltonnal szemben. Emellett bemutatott egy újabb pályaelhagyást az első kanyarban.

Kimi Räikkönen (Fotó: Formula1/Twitter) Kimi Räikkönen (Fotó: Formula1/Twitter)

A szokásos hatos fogat mögött Carlos Sainz Romain Grosjeant, Charles Leclerc-t, Marcus Ericssont és a két McLarent megelőzve vezette az alsóházat, hátrányuk bő 3 másodperc volt.

Az utolsó tíz percbe lépve már nem volt nagy az aktivitás a pályán. A csapatok többségének az a pár teljesített kör is elegendő volt kezdésnek, Verstappenék már rég kiszálltak az autójukból, Hamilton pedig vissza is tért csapata motorhome-jába. Nem úgy a Ferrari, aki még egyszer kiküldte versenyzőit, akik többek között rajtot gyakoroltak – valamint a Force Indiával csatáztak… Räikkönen Esteban Oconnal vívott két kanyaron keresztül, és némi szerencse is kellett neki ahhoz, hogy a francia megcsúszása után ne találja őt el a külső íven.

A legtöbb kört a két vörös autó teljesítette, a legjobbat viszont a második csapattársának is 1,3 másodpercet adó bajnokjelölt, Lewis Hamilton.

A mezőny a magyar idő szerint 21 órakor kezdődő második szabadedzéssel folytatja, amit szintén élőben közvetítünk, az M4 Sport F1-es programja viszont már 20 óra 20 perckor folytatódik a Boxutca Magazin adásával!

Amerikai Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:

Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Lewis Hamilton  Mercedes 1:47,502 6
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:48,806 +1,304 7
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:48,847 +1,345 9
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:49,326 +1,824 9
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:49,489 +1,987 18
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:49,928 +2,426 20
7. Carlos Sainz Renault 1:50,665 +3,163 8
8. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:50,821 +3,319 10
9. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:50,961 +3,459 14
10. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:51,016 +3,514 14
11. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:51,036 +3,534 9
12. Lando Norris McLaren-Renault 1:51,232 +3,730 9
13. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:51,234 +3,732 19
14. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:51,459 +3,957 18
15. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:51,589 +4,087 14
16. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:51,614 +4,112 15
17. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:51,655 +4,153 17
18. Nico Hülkenberg Renault 1:51,717 +4,215 7
19. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:51,896 +4,394 14
20. Sean Gelael Toro Rosso-Honda 1:52,625 +5,123 21

 

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak