Szokatlanul hideg és esős időt jósoltak az Amerikai Nagydíj hétvégéjére, és Austin egyelőre nem is cáfolt rá az időjósokra. Már a péntek reggeli órákban állt a víz a COTA-versenypályán, az eget sötét felhők borították, ám nem sokkal a délelőtti szabadedzés kezdete előtt elzárult az égi csap, mintha csak azt akarná, ne fulladjon unalmas, garázsban töltött várakozásba az elkövetkező másfél óra.
Alighanem az időjárás is közrejátszott abban, hogy a Force India nem sokkal a kezdés előtt módosított eredeti tervein, és jelezte, mégsem ül autóba délelőtt tesztversenyzője, Nicholas Latifi, akinek mostanra tervezett tesztjét Abu-Dzabira halasztották. Helyette Esteban Ocon kapott lehetőséget. Másik két csapat viszont kitartott a programja mellett, így Sean Gelael Brendon Hartley, Lando Norris pedig Stoffel Vandoorne versenygépét kapta kölcsön.
A körülmények nem voltak annyira rosszak, hogy visszatartsák a mezőny 15 tagját egy ismerkedő próbakör teljesítésétől, ám az autókra a kék jelölésű extrém esőgumik kerültek föl, a pályán több helyen is állt a víz, és mért kör teljesítésére senki sem vállalkozott az első negyedórában. Pedig annak végén Nico Hülkenberg elsőként másodjára is kihajtott a garázsból – már a köztes gumin, és bár abszolút legjobb első szektort futott, körét ő is a boxban fejezte be.
Hasonló kísérletezést láthattunk Fernando Alonsótól és Sergio Péreztől is, majd az első bátor vállalkozók, akik értékelhető eredményt értek el, a sokáig kiváró Red Bullok voltak. 24 perc elteltével Daniel Ricciardo 1:55,266 másodperccel iratkozott fel az eredményjelzőre, aztán Max Verstappen egyből 1,6 másodperccel jobb idővel ugrott elé. A páros 5 kör alatt 6 másodpercet gyorsult, ezután többen is követték példájukat, és ezzel fél óra elteltével nagy nehezen mozgásba lendült az edzés.
Ricciardo legjobb idejét elsőként Valtteri Bottas tudta túlszárnyalni, 1:48,806-os eredménnyel ugrott az élre. Az eső kicsit még szitált, a pálya állapota így is javult, ám a két Red Bull azonban megragadt az első háromban a félidő elérkeztéig. Ekkor láthattuk a nap első hibáit, melyek a Ferrari 2019-es párosához fűződtek. Sebastian Vettel az első kanyarban fékezte el magát, s hagyta el kicsit a nyomvonalat, míg Charles Leclerc az első szektor S-kanyarjainak egyikében veszítette el az uralmát a Sauber hátulja fölött, és sodródott ki a bukótérbe. Visszatértében határozottan forgatta a kavicságyba a piros-fehér autót, amely így viszont kaviccsal szórta tele a pályát.
Az FIA ezt látva piros zászlóval szakította félbe az edzést, és az aszfaltcsíkot majd’ 10 percre az F1-esek helyett takarító masinák foglalták el. Ekkor Bottas és a Red Bullok mögött Carlos Sainz, Marcus Ericsson, Kimi Raikkönen, Fernando Alonso, Charles Leclerc, Lando Norris és Sebastian Vettel volt a legjobb tíz sorrendje.
„Nem várható újabb eső” – közölte mérnöke Marcus Ericssonnal az újraindítás után. Víz helyett a versenyzők özönlöttek a pályára, és pár pillanat alatt alaposan átrendezték az eredményjelzőt. Az első két helyet hamar a Mercedes foglalta el, miután Lewis Hamilton két kör megtétele után 1:47,502 másodpercre javítva az élre ugrott.
A Ferrarik nem különösebben villogtak, pedig Vettel csütörtökön kijelentette: nincs miért félniük a jósolt esőtől, hiszen ha jó az autójuk, a vízen is jónak kell lennie. Az utóbbi időben kérdésessé vált, mennyire jó a vörös négykerekű. Hogy bizonyos fejlesztéseikkel félresiklottak, azt jelzi, hogy a szuzukai pénteken kipróbált, majd a szimulátoros összevetés után félretett új hátsó szárnyukat Austinban sem láthattuk viszont. Feltűnt ellenben pár egyéb aerodinamikai újítás. A legszembetűnőbb Kimi Räikkönen padlólemeze volt, melynek oldalán különböző csatornák és vágások vannak. E verzió egy Szingapúrban már tesztelt, de a gumidarabkákat összegyűjtő, ezért előrelépést nem hozó példány továbbfejlesztése.
A csapat közvetlen összevetést végzett a másfél óra során, a finn az új, csapattársa a régi padlólemezzel futott, és érezhetően nem a köridőkre, inkább a teljesített körszámra koncentráltak. Vettel hosszabb menete során fokozatosan gyorsult, és hiába volt fél másodperccel gyorsabb Räikkönennél, így is 2 másodperc hiányzott neki Hamiltonnal szemben. Emellett bemutatott egy újabb pályaelhagyást az első kanyarban.
A szokásos hatos fogat mögött Carlos Sainz Romain Grosjeant, Charles Leclerc-t, Marcus Ericssont és a két McLarent megelőzve vezette az alsóházat, hátrányuk bő 3 másodperc volt.
Az utolsó tíz percbe lépve már nem volt nagy az aktivitás a pályán. A csapatok többségének az a pár teljesített kör is elegendő volt kezdésnek, Verstappenék már rég kiszálltak az autójukból, Hamilton pedig vissza is tért csapata motorhome-jába. Nem úgy a Ferrari, aki még egyszer kiküldte versenyzőit, akik többek között rajtot gyakoroltak – valamint a Force Indiával csatáztak… Räikkönen Esteban Oconnal vívott két kanyaron keresztül, és némi szerencse is kellett neki ahhoz, hogy a francia megcsúszása után ne találja őt el a külső íven.
A legtöbb kört a két vörös autó teljesítette, a legjobbat viszont a második csapattársának is 1,3 másodpercet adó bajnokjelölt, Lewis Hamilton.
A mezőny a magyar idő szerint 21 órakor kezdődő második szabadedzéssel folytatja, amit szintén élőben közvetítünk, az M4 Sport F1-es programja viszont már 20 óra 20 perckor folytatódik a Boxutca Magazin adásával!
Amerikai Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:47,502 | 6 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:48,806 | +1,304 | 7 |
3. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:48,847 | +1,345 | 9 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:49,326 | +1,824 | 9 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:49,489 | +1,987 | 18 |
6. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:49,928 | +2,426 | 20 |
7. | Carlos Sainz | Renault | 1:50,665 | +3,163 | 8 |
8. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:50,821 | +3,319 | 10 |
9. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:50,961 | +3,459 | 14 |
10. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:51,016 | +3,514 | 14 |
11. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:51,036 | +3,534 | 9 |
12. | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:51,232 | +3,730 | 9 |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:51,234 | +3,732 | 19 |
14. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:51,459 | +3,957 | 18 |
15. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:51,589 | +4,087 | 14 |
16. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:51,614 | +4,112 | 15 |
17. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:51,655 | +4,153 | 17 |
18. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:51,717 | +4,215 | 7 |
19. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:51,896 | +4,394 | 14 |
20. | Sean Gelael | Toro Rosso-Honda | 1:52,625 | +5,123 | 21 |