Talán 60%-os valószínűséggel esőt jósoltak a szuzukai második szabadedzésre, ám az a délelőttihez képest változatlan, valamelyest melegebb körülmények között rajtolt el. A Mercedes keményebb gumis délelőtti fölénye láttán adódott a kérdés, meg lehet-e szorongatni őket a címvédésük felé vezető úton, ám ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a hétvégén várható erőviszonyokhoz, mindenekelőtt annak kellett kiderülnie, mit tudnak az élcsapatok autói egymáshoz képest, amikor azonos gumit használnak.
A gumik terén a Ferrari kockázatos játszmát választott Szuzukára, hiszen úgy vágott neki a hétvégének, hogy csak három szett nem szuperlágy típusa van versenyzőinek. Ezekből egyet, a kettőből az első lágy garnitúrát Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen már az edzés elején pályára vitte, így a hétvége során először követtek azonos gumitaktikát ellenfeleikkel.
Vettel 1:29,398 másodperccel nyitott, ám a vezető pozíciót ez csak addig biztosította számára, amíg meg nem érkezett Lewis Hamilton. Ő két gyorskört is repesztett egymás után, a másodjára elért 1:28,911-es idejével pedig máris visszaszerezte azt a közel fél másodperces előnyét, amellyel az első edzést zárta. „Ez a pálya elképesztő! Ez a legjobb napom” – kiáltotta örömében a rádióba Hamilton, vélhetően széles mosollyal a sisak alatt. E mondatok mindent elárulnak az ötödik címe felé haladó brit mostanában jellemző lelki állapotáról.
Valtteri Bottas vele ellentétben nem tudta megelőzni Vettelt a lágygumis nyitó etapján, bő 7 tizedes lemaradásával ő volt az utolsó, aki másodpercen belül maradt az éllovashoz képest. A negyedik helyre Kimi Räikkönen sorolt be, míg a két Red Bull – szintén a lágy gumin – 1,3-1,4 másodperces differenciával következett Daniel Ricciardo, Max Verstappen sorrendben.
Elmondható, nem indult jól a japán hétvégéje Pierre Gaslynak, de a második edzése meg el sem indult. A figyelmet délelőtt kicsúszásával és feltartásaival, majd a megrovásos büntetésével magára irányító francia csak tévén, a motorhome-ból szemlélte társai száguldását. Az ok: gondja adódott az üzemanyagpumpával, amit maszkos szerelője műtéti beavatkozást imitálva próbált helyrehozni „felnyitott” Toro Rossójában matatva. Mindez azt jelenti, hogy bármennyire is ígéretes az új Honda-erőforrás teljesítménye, problémák a szocsi kalibrálási nehézségek megoldása után is vannak vele.
Az élmenők még a szabadedzés első felének letelte előtt sort kerítettek a szuperlágyas időmérő-szimulációikra is, és bizony a Mercedes félt előnye nem látszott csökkenni a legpuhább keverék feltételével. A Ferrari számára már az baljós előjel volt, hogy Sebastian Vettel két lila szektor után a harmadikban annyi időt vesztett, hogy több mint 1 tizeddel elmaradt Hamilton lágyas legjobbjától. A német 1:29,050-re javított, tehát továbbra sem tudott 28-as időt autózni. Úgy tűnt, a vörösök gyenge pontja az utolsó szektor, ott vesztették a legtöbb időt a Mercedesszel szemben, és ott még a Red Bull is tudta velük tartani a lépést, holott az első két szektorban lassabbak voltak náluk.
A feltételezés szerint a Scuderia erősen visszafojtott motorja is közrejátszhat e különbség kialakulásában. A szezon végén már muszáj takarékoskodni az erőforrásokkal a büntetések elkerülése érdekében.
Mindez viszont kevés annak megmagyarázásához, hogyan képes a Mercedes Szocsi után Szuzukában is utcahosszal lehagyni őket. A piros gumik tudniillik Hamilton és Bottas számára is komoly javulást hoztak. A négyszeres bajnok 1:28,217 másodperces körével letaglózó 8 tizedet (!) adott Vettelnek. A brit fölényéről mindent elmond, hogy Bottast is újra közel fél másodperccel előzte meg; a Mercedeséről pedig az árulkodik, hogy a finn még így is jócskán Vettel előtt zárt. A jelek szerint a csillagos márka az utóbbi időben bevetett fejlesztéseivel nagyon betalált: aerodinamikai újításaik és új erőforrásuk mellett az átalakított futóművük jelentheti a javulás kulcsát, ennek eredményeként pedig a szezonhajrában már-már korábbi években tapasztalt dominanciájukat kezdik idézni…
A vezető hármas mögött Max Verstappen már másodperc fölötti lemaradással sorolt be 4.-nek, bő 2 tizeddel megelőzve a gyorsköre végén a sikán előtt két kerekével a füvet is érintő, ám ezek után szépen mentő Kimi Raikkönent, akit további 15 ezreddel lemaradva Daniel Ricciardo követett.
Vezetői hibából ezúttal kevesebbet láttunk, forró pillanatok azért így is voltak. Esteban Oconnál Stoffel Vandoorne miatt ment föl a pumpa. „Mi a fenét csinál Vandoorne?!” – kérdezte az őt feltartó belgának ingerülten integető Force Indiá-s. Charles Leclerc eközben „némán” tűrte, ahogyan Lance Stroll nem hajlandó őt elengedni a sikánnál. A páros egymás mellett fordult el a jobb-bal kombinációban, kerekeik pedig csak centikre voltak egymástól.
A középmezőnyben egyébként Esteban Ocon érte el a legjobb időt, 4 tizeddel jobb kört futva Romain Grosjeannál. Leclerc helyett Marcus Ericsson tartotta a top 10-ben a Saubert, míg a mezőny első felét a Gasly hiányában egyedüli Honda-motorosként pályán maradó Brendon Hartley zárta. Ha sikerül működőképessé tenni az új fejlesztést, a faenzaiak számára reális célnak tűnik a Franz Tost csapatfőnök által kijelölt Q3-ba jutás.
Az utolsó negyedórába lépve a Toro Rosso másik versenyzőjének, Gaslynak is sikerült feliratkoznia az eredményjelzőre. Szuperlágyon teljesített körével a 13. helyre zárkózott föl, csapattársától 3 tized, valamint Sergio Pérez és Nico Hülkenberg választotta el.
A többiek ekkor már a versenyszimulációjuk második etapjának végéhez közelítettek. Az élcsapatok eltérő ütemben a szuperlágy és a lágy gumik strapabírását is tesztelték, és a Ferrarinál felütötte a fejét az előző hétvégéken is megfigyelhető probléma, a hólyagosodás. Vettelt már korán figyelmeztette mérnöke, hogy kímélje a gumikat az első szektorban és a 8-as, 13-as kanyarokban, ám a német így is mindkét hátsó kerekén tapasztalta a jelenséget, míg a leghosszabb lágyas menetet teljesítő Räikkönen bal hátsóján széles sáv árulkodott róla.
Hogy lesz-e szorosabb a folytatást, azt nem tudjuk, az viszont biztos, hogy az M4 Sport és az M4 Sport.hu szombaton 4:55-től élőben közvetíti a harmadik szabadedzést is.
Japán Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:28,217 | 31 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:28,678 | +0,461 | 30 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:29,050 | +0,833 | 36 |
4. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:29,257 | +1,040 | 32 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:29,498 | +1,281 | 33 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:29,513 | +1,296 | 27 |
7. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:30,035 | +1,818 | 32 |
8. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:30,440 | +2,223 | 32 |
9. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:30,478 | +2,261 | 33 |
10. | Brendon Hartley | Toro Rosso-Honda | 1:30,502 | +2,285 | 27 |
11. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:30,510 | +2,293 | 28 |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:30,644 | +2,427 | 36 |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:30,795 | +2,578 | 10 |
14. | Carlos Sainz | Renault | 1:30,904 | +2,687 | 31 |
15. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:30,906 | +2,689 | 26 |
16. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:30,956 | +2,739 | 25 |
17. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:30,988 | +2,771 | 34 |
18. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:31,087 | +2,870 | 39 |
19. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:31,215 | +2,998 | 32 |
20. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Renault | 1:31,981 | +3,764 | 32 |