Ismerős kép péntekről: Sebastian Vettel nem találja a fonalat a szabadedzéseken, Kimi Räikkönen viszont máris kihozza a legjobbat a Ferrariból. Idén eddig nagyjából ilyenek voltak a nagydíjhétvégék nyitónapjai a Scuderiánál, ami merőben szokatlan. Már csak azért is, mert az elmúlt években a finn versenyző csak elvétve produkált hiba- és szenvedésmentes péntekeket, és folyton ezzel magyarázta, miért került hátrányba aztán csapattársával szemben az időmérőn és a versenyen.
Idén teljesen más a helyzet, nincsenek igazi fennakadások, és még az sem veti őt vissza, ha éppen pályaidőt veszít műszaki problémák miatt. Bakuban az első szabadedzésen is ez történt: az utolsó félóráról azért kellett lemondania, mert szerelői szétkapták a Ferrarija hátulját. Előbb motorhibáról, aztán váltógondokról találgattak – azóta kiderült, valójában szó sem volt műszaki fennakadásról.
„Semmilyen problémánk nem volt” – cáfolt Räikkönen a nap végén, amikor a problémáról kérdezték. „Csak egy másfajta beállítást akartunk kipróbálni, de sajnos sok időbe telt változtatni, és azért áldoztuk föl az időt az első edzésből, hogy elkészüljünk vele a második kezdetére. De a másodikon minden rendben volt. Szóval abszolút nulla probléma, csak változtattunk.”
A második kilencven perc aztán olyannyira jól alakult, hogy előbb 0,069 másodperces lemaradással a második legjobb időt autózta Daniel Ricciardo mögött, majd a hosszú etapokon is az egyik legmeggyőzőbb teljesítményt nyújtotta. „Igen, rendben volt, de nehéz még értékelni, most fejeztem csak be. De jónak tűnt, és bár lehet még javítani dolgokon, azért ez így sem volt rossz” – szerénykedett versenytempója kapcsán 2007 bajnoka.
Idén már sokadszorra feltették neki azt a kérdést is, jobban fekszik-e neki a Ferrari 2018-as autója, mint az előző éviek. „Nem hinném, hogy én bármivel többet tudnék vele, mint bárki más” – felelte a Sky Sports riporterének, ismét kikerülve formajavulása magyarázatát.
Idén eddig rendre ez volt a válasza a kérdésre, ám még az edzések előtt ezúttal végre megtört a jég, és részleteket is elárult jó formája okáról. Mindenekelőtt tisztázta, teljesítményének nincs köze ahhoz, hogyan alakult a téli felkészülése. „Ez nem annak függvénye, mennyit tesztelünk a bajnokság előtt. Tölthetsz a pályán két hetet is, de ha az autód nem működik, vagy ha nem megfelelőek a feltételek, úgyis eltévedsz, és az még rosszabb.”
Rámutatott, a kulcsot a Pirelli által 2018-ra átalakított, puhábbá tett gumik jelentik. „Idén a gumik kicsit különböznek, és ez olyan újdonság számomra, amellyel azonnal otthonosan éreztem magam az autóban. Jobban tapadnak, és ez sokat javít a komfortérzetemen.”
Az új abroncsokkal javult például az autók viselkedése a kanyarok bejáratánál, Räikkönen számára pedig fontos, hogy az autó első tengelye erős legyen, lehessen rá támaszkodni a kanyarok elején. Ezt az új gumik biztosítják számára. „Eddig nagyon elégedett voltam a vezetéssel, de nem gondolnám, hogy sokat változtam volna, csak az eredmények és a teljesítmény javult” – tette hozá.
Részben tehát ez az oka annak, hogy idén talán minden eddiginél jobban szorongatni képes Sebastian Vettelt. jóllehet, az időmérőkön a német Bahreinben és Kínában is fordítani tudott, Räikkönen összességében így is versenyképesebbé vált az új szezonban. Ezt a számok is alátámasztják. Az év első három versenyén az időmérőket tekintve átlagban mindössze 0,073 másodperccel maradt el Vetteltől, miközben tavaly ugyanezen helyszíneken 0,391 volt a hátránya, az év egészét tekintve pedig 0,276. Emellett pedig az összes hétvége abszolút legjobb köréhez is közelebb került átlagban.
Ennek eredménye eddig három 2. rajtkocka és két dobogós helyezés volt. És kiemelte, ha nincs a nullázása Bahreinben, még jobban állna a tabellán. „Az sok pontomba került” – utalt az elrontott kerékcseréjére, mely miatt dobogós helyről kellett kiállnia Szahírban. „A probléma nélkül sokkal jobb lenne a helyzetem, de a jó hír, hogy a teljesítmény eddig rendben volt, és a legfontosabb, hogy ezt a potenciált pontokra tudjam váltani, és kimaradjak a zűrből.”