Musorujsag
Élő Eredmények

Nyögés lesz a vége? Symonds 2018-ra halasztaná az F1 megújulását

Autosport, Motorsport
A sportág rossz helyzete és a szűkös határidő miatt teljesen félresiklanak az F1 2017-es megújításának törekvései? A Williams technikai igazgatója úgy érzi, a nagy sietségben csak félmunkát végezhetnek, valós eredményt nem érhetnek el.
A 2015-ös Orosz Nagydíj rajtja (Fotó: XPB Images) A 2015-ös Orosz Nagydíj rajtja (Fotó: XPB Images)

2017-es megújulás – miután fél éven keresztül tervezgették, vitáztak róla, csiszolgatták a részleteit, a szurkolóban tudatosult: a jövő esztendő komoly változást hoz majd a Forma–1 életében. Azonban most, hogy a megvalósítás végre a célegyenesébe fordult volna, hirtelen minden bizonytalanná vált, s még a célok sem tűnnek olyan egyértelműnek. Öt-hat másodperccel gyorsabb, szélesebb, agresszívebb, szabadabban fejleszthető autókat ígértek, már-már készen volt az új szabálytervezet. Aztán előbb jöttek a kritikák: a gyorsabb autók csak ártanak majd a versenyzésnek, mert nehéz lesz velük előzni. Aztán kiderült, valószínűleg nem is lesznek olyan gyorsak, mint gondoltuk, mivel jött a Mercedes és a Pirelli, s aggódni kezdett a gumik biztonsága miatt. A résztvevők meggondolták magukat, s az eddigi terveknek most már csak bizonyos részleteit tervezik megvalósítani.

A kutatási munkálatokban aktívan résztvevő Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója az Autosport International rendezvényen megerősítette a fordulat hírét. „Annyi megmaradt, hogy az új autók két méter szélesek lesznek, nagyobb gumikkal – 300 milliméter elöl, 400 milliméter hátul. Úgy vélem, egészen vonzó lett a külsejük, de a kocsitest szélessége, amit eredetileg 1800 milliméterre terveztünk, marad 1400 milliméter, amekkora most” – nyilatkozta Symonds. „Arról volt szó, hogy egy nagyon nagy diffúzorunk lesz, de ezt is lekicsinyítették, és alapvetően ugyanolyan maradt, mint most. Valójában az autó alja nagyon hasonló a mostanihoz. Még mindig nagyobb a mozgásterünk a pilótafülke előtti résznél, de ez amolyan félmegoldás az eredeti koncepcióhoz képest.”

Pat Symonds (Fotó:  / XPB Images) Pat Symonds (Fotó: / XPB Images)

Kapkodós változtatási kényszer

De vajon minek dolgoztak a mérnökök ennyi hónapon át a Red Bull tervein alapuló koncepción, ha most munkájuk eredményének felét hajítják is a kukába? Symonds már a kezdetektől szkeptikus volt a Stratégiai Csoport által meghatározott célkitűzés megvalósíthatósága kapcsán, s a kezdet kezdetén is azt hangsúlyozta, hogy a megújuláshoz ennél jóval több időre lenne szükségük, mert csak így járhatnak el kellően körültekintően. S nem mellesleg így találhatnának egyszerre megoldást a két legégetőbb problémára: a tempó és az előzések számának egy idejű növelésére.

Symonds most is azt mondja, érdemes lenne elhalasztani a megújulást egy évvel – de kétli, hogy ez bekövetkezik, mivel a sportág helyzetére való tekintettel a döntéshozók kapkodni kezdtek. „A szabályalkotók körönként öt másodperces gyorsulást akarnak, és vannak viták arról, hogy ez helyes-e vagy sem. Én úgy érzem, el kéne gondolkodnunk ezen, és várnunk kellene 2018-ig. De gyanítom, hogy ehhez nem sok támogatást kapnánk a többi csapattól. Gyanítom, az emberek nem örülnének, ha még egy év vita következne, miközben megoldás nem születne. Vannak emberek, akik már most változtatnának, én azonban amondó vagyok, ne csak csináljuk, hanem csináljuk jól.”

Fotó: Gibson / XPB Images Fotó: Gibson / XPB Images

„Hogy jó autót építünk-e? Nem tudom. Szerintem még lenne munkánk. Kicsit úgy érzem, kapkodásra kényszerítenek minket, túl nagy rajtunk a nyomás. Kicsit túl gyorsan akarunk haladni, anélkül, hogy meghatároznánk, pontosan min is akarunk dolgozni. Én jobban örülnék, ha a változások 2018-ban jönnének, és lenne még elegendő időnk a kutatásokra. De ez bizonyára csak hiú ábránd.”

„Január végén lesz egy technikai találkozó, aztán februárban egy újabb. Őszintén szólva szerintem csak tisztázni fogjuk a részleteket, ahelyett, hogy az alapokig leásnánk, mert szem előtt kell tartanunk, hogy a 2017-es szabályokat március 1-jéig meg kell alkotni. Ha nem határozzuk meg addigra őket, a változtatáshoz már egyhangú megállapodásra van szükség, és az ilyesmit nem olyan egyszerű elérni az F1-ben” – vázolta a kényszerhelyzetet Symonds.

 

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

Motorok, költségek és a tankolás – fontos tárgyalások jönnek!
A jövő héten fontos találkozó vár a Forma-1 vezetőire, először ülnek ugyanis tárgyalóasztalhoz a 2016-os év során. A legfontosabb napirendi pont az erőforrások árának csökkentése lesz, de szó esik a tankolás visszatérésének lehetőségéről is – az FIA elnöke most ezekről a témákról beszélt.
F1 Hírek
Ismét téma a tankolás visszatérése
Ismét napirendi pontra került a tankolás visszahozatala a csapatok körében – értesült a BBC. A múlt évben egyszer már elutasított javaslatról jövő héten egyeztet újra a Stratégiai Csoport.
F1 Hírek