Musorujsag
Élő Eredmények

Williams: Nem csináltunk semmi rosszat!

Motorsport, Autosport
A Williams versenyzője, Felipe Massa biztosra veszi, hogy gumiabroncsa megfelelt a szabályoknak a Brazil Nagydíj során, noha a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) végül törölte eredményét, amiért a megengedettnél magasabb hőmérsékletet mértek jobb hátsó gumiján.
Felipe Massa (Fotó: xpbimages.com) Felipe Massa (Fotó: xpbimages.com)

Nem az idei volt Massa legeredményesebb és legemlékezetesebb hazai hétvégéje, hiszen már az edzések alatt is szenvedett autójával, a futamon pedig csak a nyolcadik helyet tudta megszerezni. Az FIA versenybírái azonban már a viadal alatt jelezték,  mivel a rajtrácson a megengedett 110 Celsius-fokhoz képest 27 Celsius-fokkal magasabb hőmérsékletet mértek jobb hátsó gumiján, vizsgálatot indítanak ellene, később pedig (a mérnökök meghallgatását követően) diszkvalifikálták.

A csapat viszont jelezte, fellebbez a döntés ellen, hiszen ők két egymástól független mérőeszközükkel is alacsonyabb értéket mértek. Bár a Williams végül elállt a procedúrától, Massa továbbra is biztosra veszi, hogy minden rendben volt gumiabroncsaival. „100 százalékos bizonyossággal ki merem állítani, hogy nem csináltunk semmi rosszat” – mondta a 2008-as év ezüstérmese. „Voltak gondok a méréssel. Ez (hogy ekkora elértés legyen) lehetetlen! Ha 27 fokkal magasabb lett volna a hőmérséklet a gumiban, akkor sehová sem tudtam volna menni” – tette hozzá.

Felipe Massa (Fotó: Batchelor / XPB Images) Felipe Massa (Fotó: Batchelor / XPB Images)

„Semmilyen problémát sem észleltünk, ami a gumiabroncsokkal volt kapcsolatos. Tehát egészen biztos, hogy valami nem volt rendben a méréssel, vagy a Nemzetközi Automobil Szövetségtől érkező eszközzel voltak gondok, vagy emberi hiba történt. Úgy döntöttünk, hogy végül nem fellebbezünk; a pénz miatt, ennyi! Az egész semmit sem változtatott volna a bajnokság állásán. Viszont továbbra is biztosra vesszük, hogy nem tettünk semmi rosszat. Az autóban egyébként hasonlóan éreztem magam, mint a szabadedzések ideje alatt” – magyarázta a tapasztalat versenyző.

A csapat technikai igazgatója, Pat Symonds azt is biztosra veszi, hogy a Williams nem nyerhette volna meg a fellebbezés elfogadása esetén induló tárgyalást. „Ki merem jelenteni, hogy nem nyertünk volna, ha követjük a procedúrát. Emlékszem, amikor a Renault-nál voltam, több alkalommal is fellebbeztünk, és nagyon sok pénzt költöttünk erre, és ami még fontosabb, nagyon sok időt is. Ha a folytatás mellett döntünk, a meghallgatásra a szezon után kerül sor, ez pedig rossz hatással lett volna a spotra. Viszont úgy gondolom, hogy a Williams hírnevének megvédése fontos” – nyilatkozta.

Az elismert szakember szerint az alakulatnak három bizonyítéka is van ártatlanságára, ezekkel pedig bármikor alátámaszthatja, hogy a Williams nem szegte meg a szabályokat. „Az egyik az infravörös érzékelő, ami a hátsó abroncsokat figyeli. Amikor eltávolítjuk a gumimelegítőt és teljesítjük a felvezető kört, már le is olvashatjuk az adatokat. Ha az abroncs valóban 137 fokos lett volna, nem lehet, hogy 104 fokról kapunk információt. A második az, hogy a hőmérséklet és a nyomás összefügg, és az ezzel kapcsolatos értékek áltagosak voltak, ha 137 fokos lett volna a gumi, ez az érzék is átlagon felüli. Végül pedig mi 110 fokot mértünk, amikor eltávolítottuk a gumimelegítőt” – érvel.

Pat Symonds (Fotó:  / XPB Images) Pat Symonds (Fotó: / XPB Images)

További tartalmak