Musorujsag
Élő Eredmények

2015-ös Abu-dzabi Nagydíj – Előzetes

Boxutca
Nico Rosbergnek papíron itt lesz a legnehezebb dolga az utolsó három futam közül.
Lewis Hamilton, Nico Rosberg és Sebastian Vettel (Fotó: Charniaux / XPB Images) Lewis Hamilton, Nico Rosberg és Sebastian Vettel (Fotó: Charniaux / XPB Images)

• Hamilton az egyik legjobb pályáján vághat vissza.

• Interlagosból kiindulva kifejezetten jók a Ferrari kilátásai.

• Tempó alapján Räikkönen, aktuális forma alapján Bottas az összetett 4. hely esélyese.

• A konstruktőri 6. pozícióért harcoló Lotus és Toro Rosso autói teljesen eltérő karakterűek, mégis kb. ugyanolyan jók lehetnek itt.

• Három helyen döntetlen a csapaton belüli erősorrend (McLaren, Force India, Sauber); a pontok a Red Bullnál torzítanak a leginkább.

 

Mercedes

Nico Rosberg sorozatban a harmadik futamgyőzelmére tör ezen a hétvégén, bebiztosítandó magának a kezdeményezést 2016-ra, ám az idei utolsó három helyszín közül vélhetően itt lesz a legnehezebb dolga – Lewis Hamilton ugyanis többnyire remekel ezen az elindul-megáll típusú körön (6 indulásból 2 győzelem és 2 élről feladott verseny a mérlege), pláne hogy idén már magabiztosabban bánik a Mercedes fékeivel, mint korábban bármikor. Az is mellette szólhat, ha az elmúlt két vereség végre kijózanította őt a világbajnoki cím megszerzésének mámorából, és valóban „elgondolkodtatta” egy kicsit a csatavesztések okairól. Rosberg menetelése ugyanis valóban már jócskán Mexikó előtt (még a japán időmérőn) elkezdődött, épp csak Hamilton nagyobb határozottsággal (Szuzuka) és egy kis szerencsével (Szocsi, Austin) eleinte még előnybe tudott kerülni a végelszámolásnál. Ha valóban technikai jellegű változások állnak a fordulat hátterében, akkor a címvédő számára annál jobb, minél előbb nekiáll megismerni ezeket és alkalmazkodni hozzájuk. Szintén neki kedvez, hogy Rosberg monzai motorhibája most bosszulhatja meg magát a legnagyobb eséllyel – az imigyen idő előtt bevetett jelenlegi (terv szerinti utolsó) erőforrása ugyanis most már abszolút az utolsókat rúgja.

Red Bull

A Red Bullok tavaly a várakozásoknak megfelelően brillíroztak a minél több leszorítóerőt igénylő kanyargós részeken, és tekintve, hogy itt milyen nehéz előzni (2014-ben egy egész etapon át sikeresen tartottak maguk mögött egy sokkal jobb végsebességű Williamst), elképzelhető, hogy ezúttal még a hosszú egyenesek sem jelentenek majd akkora hátrányt számukra, mint máskor. Utóbbi persze feltételezi, hogy előbb valahogy képesek lesznek a Williamsek elé kerülni, az időmérő pedig korántsem lefutott meccs. Daniel Ricciardo ugyan 10 pontos hátrányban van Danyiil Kvjathoz képest a bajnokságban, ám az edzés- és versenytempókat elnézve nem kérdés, hogy az ausztrál szinte kizárólag csak a nagyobb balszerencséje miatt áll hátrébb. Kvjat idén összesen kétszer tudott az egész hétvégén egyértelműen gyorsabb lenni a csapattársánál (Montreal, Mexikóváros), miközben Ricciardónak ez ötször is sikerült (Barcelona, Hungaroring, Szingapúr, Szocsi, Austin). A 3-as rajtszámú kocsi sofőrje Abu-Dzabiban visszacseréli a két hete az idei autóban leszerepelő új fejlesztésű Renault-motorját az előző változatra (büntetés nélkül).

Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas (Fotó: Xpbimages.com) Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas (Fotó: Xpbimages.com)

Williams

Egy évvel ezelőtt a grove-iak kasztnijának kiemelkedően jó aero-hatékonysága állt Massáék remeklésének hátterében. Idén ezen a téren már nem világverők, ellenben az ittenihez részben hasonlító Szocsiban (lassú kanyarok túlsúlya, asztallap simaságú aszfalt) tavaly is és idén is roppant erősek voltak, ez pedig arra utal, hogy alapvetően a Yas Marinán is számolni kell velük. Oroszországban még a Ferrarival is felvették a versenyt, itt azonban az ottanihoz képesti leglényegesebb különbség, a jóval alacsonyabb padlógáz-arány megakadályozhatja őket ebben. Akárhogy is, a FOM-pénzekről döntő – tehát a csapatok fő céljának számító – konstruktőri pozíciójuk már eldőlt, csupán a pilóták közti év végi 4. helyért vannak még versenyben, gyakorlatilag már csak Valtteri Bottasszal (Felipe Massa hátránya 19 pont). Ez utóbbit illetően nyers tempó terén nem ők a fő esélyesek – lévén, hogy az ellenfelük Ferrariban ül – ám Bottas remek, ill. Räikkönen már nem túl meggyőző formáját elnézve esélytelennek sem nevezhetjük őket. Az ifjabbik finn egyébként a hamvába hullt Ferrari-lehetőség után olyannyira belelendült a szezon második felében, hogy a kiegyenlítettebb első félév fényében 2015-ben összességében egyértelműen az ő javára billent a mérleg nyelve csapaton belül (a brazil Monza óta képtelen jobb tempót futni nála).

Ferrari

Vettelék Interlagosban meglepően közel voltak a Mercedesekhez versenykörülmények között – amit valószínűleg az okozott, hogy a kerékvetők átalakításai és az újraaszfaltozás utáni második évben sok tapadást veszítő burkolat nyomán 2014-hez képest sokkal kevesebb időt töltött a mezőny a gázpedálon állva, ezáltal pedig nagyobb hangsúlyt kapott az autó egyensúlya, különösen a pályakaraktert domináló lassú kanyarokban. A maranellóiak számára jó hír lehet, hogy Abu-Dzabi eleve mérsékelten motorerő-érzékeny, ezúttal a leglágyabb keverékek lesznek használatban, illetőleg itt arányaiban (is) még több lassú kanyar található, mint a brazil körön – az SF15-T pedig elsősorban a lassú fordulókban erős. Mindent összevetve tehát a tűzpiros autók legalább olyan közelről követhetik majd Rosbergéket, mint két héttel ezelőtt. Győzelmi esélye természetesen inkább Sebastian Vettelnek van (ha van) – a német idén nagyjából ugyanolyan meggyőzően kalapálta el Kimi Räikkönent, mint Alonso tavaly. A friss Bajnokok Tornája-győzelem vélhetően csak tovább növelte a harci kedvét, miközben Räikkönennek minimum az Interlagosban látott összeszedettséget kell mutatnia ahhoz, hogy a 4. helyen végezzen a világbajnokságban.

Jenson Button (Fotó: Price / XPB Images) Jenson Button (Fotó: Price / XPB Images)

McLaren

Igaz, hogy ezen a pályán nehéz előzni, és a Renault-motoros autóknak talán sikerülhet is megvédeniük a pozícióikat a két hosszú egyenesben, ám a Honda teljesítményhátránya jó eséllyel túl nagynak bizonyulhat ahhoz, hogy hasonlóan cselekedjenek. Pedig ezen kívül most minden más tényező a kezükre játszik: a vonalvezetés tele van lassú kanyarokkal, amik az MP4-30-as kedvencei, a tengerszint feletti magasság elhanyagolható, ami jó hír a japánok túl kicsi turbója számára, valamint az üzemanyag-igény szempontjából is a kedvezőbbek közé tartozó helyszínről van szó, ami pedig nagy megkönnyebbülés lehet a túl szomjas belsőégésű-motornak. Mindemellett a csapat nagyszámú 2016-ra szánt alkatrészt (köztük egy új első szárnyat) is tervez futtatni a kocsikon a hétvége folyamán. Ahhoz azonban tehát, hogy versenykörülmények között is legyen esélyük, kivételesen precíz energialeadásra lesz szükségük az ERS részéről. Ami a McLaren csapaton belüli csatáját illeti, az kisebb meglepetésre kifejezetten kiegyenlítetten alakult; Jenson Button egyáltalán nem illetődött meg, hogy a kétszeres világbajnok Fernando Alonso lett a csapattársa, és a válogatott páros tempó, ill. hibák terén is mindvégig fej-fej mellett haladt a szezon során.

Force India

Azt követően, hogy Nico Hülkenberg az interlagosi hétvégén Spa óta csupán másodszor futott jobb tempót Sergio Péreznél, a döntően elindul-megáll karakterű Abu-Dzabi papíron most megint a mexikóinak kedvez. Egy évvel ezelőtt azonban ennek ellenére ritka kiegyenlített párharcot vívtak itt ők ketten – a „ritkát” pedig érdemes szó szerint érteni, hiszen általában, az idei szezonban meg különösen, esetükben arról szólt a fáma, hogy az egyikük egyértelműen gyorsabb volt a másiknál. 2015 első felében Hülkenberg diktálta az iramot, a másodikban pedig Pérez, és akármelyikük is autózik jobb tempót a Yas Marina-versenypályán, ez az év, a valós teljesítmények terén, már szinte biztosan döntetlennel végződik a felek között. A ponttáblázaton persze vélhetően Pérez végez majd előrébb, ám ne feledjük, hogy a Force India sokkal versenyképesebb volt az ő remeklése idején, mint korábban. Arra számítunk, hogy a VJM08B-vel ezen a futamhétvégén is nagyot lehet majd autózni, midőn a leglágyabb keverékek még a Sao Pauló-inál is kedvezőbb helyszínné teszik ezt számukra.

Toro Rosso

A Toro Rosso egyike annak a két alakulatnak, akik még érdemi (s nem csupán matematikai) esélyekkel vonulnak csatába a konstruktőri helyezésük javítása érdekében. A faenzaiak hátránya 9 pont a Lotusszal szemben az összetettben, és bár az autójuk leginkább az első szektor gyors kanyarjaiban virul, a Red Bullhoz hasonlóan a csiki-csuki utolsó szektor is kedvezhet nekik. Ami még ennél is fontosabb lehet, az az, hogy tudjanak védekezni a két hosszú egyenesben – Brazíliában új hátsó szárnnyal versenyeztek, ami leginkább a Mercedes közepes leszorítóerős változatára hajazott, ám a végsebességeiken ez sem javított, így aztán Abu-Dzabiban nem meglepő módon ismét a régi változattal vonultak a gépátvételre. Versenyzőik sebességén mindenesetre vélhetően semmi sem múlik majd: Max Verstappen és Carlos Sainz újonc létük ellenére a mezőny egyik legjobb pilótapárosának bizonyultak idén. Érdekesség, hogy az általánosságban gyengébb egykörös tempója ellenére kettejük közül mégis Sainz áll jobban az időmérőket tekintve (8-7), ahogy az is, hogy a kb. ugyanolyan jó versenytempójuk ellenére Verstappennek több mint kétszer annyi pontja van, mint a spanyolnak – a holland többször volt jókor jó helyen (Hungaroring, Austin), és jóval szerencsésebbnek is bizonyult a kritikus műszaki hibák szempontjából (7-3).

Pastor Maldonado és Carlos Sainz (Fotó: Charniaux / XPB Images) Pastor Maldonado és Carlos Sainz (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Lotus

A felszerelésüket ismét későn kipakoló enstone-iak – ahogy az már lenni szokott – ezúttal is homlokegyenest más erősségekben bízhatnak, mint bajnoki riválisuk, a Toro Rosso: Grosjeanék fő fegyvere természetesen a Mercedes-erőforrások ereje lesz, és a nagy kérdés az lesz majd, hogy ezt ki is tudják-e használni a hosszú egyenesek végén, vagy pedig a 7-es kanyar hajtűjének autókat széthúzó hatása ellehetetleníti az előzést. Külön pikantériája a dolognak, hogy a két csapat teljesen eltérő karakterisztikájú versenygépei összességében valószínűleg mégis szinte teljesen azonos tempóra lesznek majd képesek a hétvégén (Interlagosban a Lotus egy kicsit gyorsabb volt, de itt kicsit kevesebbet számít a motorerő). Még pilótafaktor tekintetében is kezd kiegyensúlyozódni a mérleg: Pastor Maldonado ugyanis figyelemreméltó formajavuláson ment át az évad vége felé (az utóbbi 5 futamon 4 pontszerzés és egy 11. hely áll a neve mellett), s az a tény, hogy az időmérőkön Romain Grosjean még így is rendre képes őt megverni, csak újabb bizonyítéka a francia kivételesen erős egykörös tempójának. Apropó, Grosjean! Mivel az első gyakorlást itt abszolút nem mérvadó körülmények között futják (ha az előkészületekkel óriási csúszásban lévő Lotusnál egyáltalán futják…), ezért ezúttal nem jelent nagy hátrányt, hogy az első edzésen most is Jolyon Palmer ül majd be a francia autójába.

Manor

Az alapító csapatfőnökét, John Booth-ot, valamint menedzserét, Graeme Lowdont ezen a hétvégén búcsúztató kiscsapat továbbra is a mezőny végén, ám a bő tizenkét hónappal ezelőttihez képest végtelenül szolidabb állapotban, illetőleg szolidabb kilátásokkal készülődik egy versenyre. Ezek a kilátások (Mercedes-erőforrás, Williams-váltó) kétségkívül vonzóak lehetnek Will Stevens és az Alexander Rossi helyére még egyszer visszatérő Roberto Merhi számára, akiknek ez az utolsó esélye, hogy óriásölő teljesítményekkel igazolják: helyük van az együttesben. Stevens egyébként idén szinte kivétel nélkül gyorsabb volt, mint Merhi – a Rossival való összevetés viszont már jóval kiegyenlítettebb képet mutat, amelyben a brit, Interlagos kivételével, rendre kritikus pillanatokban bicsaklott meg.

Sauber

A Saubernél nemigen változott az ábra az utóbbi hónapokban. Marcus Ericsson fokozatosan egyre többször volt képes legyőzni az évet roppant erősen kezdő újonc Felipe Nasrt, ám ezzel párhuzamosan a svéd vezetői hibái is megszaporodtak (Spa óta csak Szocsiban és Mexikóban nyújtott makulátlan teljesítményt). Rendkívül különös, hogy a változás Nasr csúnya montreali edzésbalesete után kezdődött el érdemben… A hinwilliek tehát versenyzői téren mindent összevetve kiegyenlített idényt zárnak, csapatszinten pedig a 2014-eshez képest kifejezetten sikereset – feltéve, hogy a McLaren nem ér el kiugróan jó eredményeket a végén. (Amire igen csekély az esély.)

Varga Csaba

További tartalmak