Musorujsag
Élő Eredmények

Így vált helyenként még a Mercedesnél is gyorsabbá a Red Bull a Hungaroringen

Auto Motor und Sport, ESPN
Noha a pálya és a körülmények a kezükre játszottak, a Red Bull az autója fejlesztése terén elért áttörésnek is köszönheti magyarországi dobogós helyezéseit. Így váltak helyenként még a Mercedesnél is gyorsabbá az osztrákok!
Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo (Fotó: Charniaux / XPB Images) Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Noha a szezon bizonyos szakaszában (Kanada környékén) a Red Bull már-már teljesen elveszettnek tűnt, versenyzője, Daniel Ricciardo pedig pedzegetni kezdte, hogy nemcsak a motorjukkal, autójukkal sincs minden rendben, a Magyar Nagydíj meghozta az áttörést a csapat számára: az osztrákok idén először ünnepelhettek a dobogón, ráadásul mindjárt egyszerre két versenyzőjükkel. Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo második és harmadik helye ugyan részben a kanyargós magyar pálya, részben pedig a körülmények (a Mercedes és más riválisok hibái) eredménye volt, a csapat elmondása szerint korántsem csak azé.

Hiába szerepelt ugyanis jól már a szintén lassú Monacóban is a csapat, Helmut Marko kiemelte: „Ott a karosszériánk még nem volt olyan jó, mint Budapesten.” S hogy az osztrákok valóban nagyot léptek előre az autójuk fejlesztése terén, a Mercedes táborában is elismerték. „Egy Mercedes-motorral a Red Bull Budapesten gyorsabb lett volna nálunk” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak a németek egyik embere. Niki Lauda pedig hozzátette: „Négy kanyarban valóban jobbak voltak nálunk.”

A Red Bull számára a Renault-motor lóerőhiánya továbbra is komoly hendikepet jelent. A Hungaroringen azonban a végsebességnek nem volt jelentős szerepe, s miután a csapat ennek köszönhetően újra maximális leszorítőerővel körözhetett, igazolni tudták, hogy az RB11-es autó ismét nem sikerült rosszul – csak épp helyére kellett tenni pár dolgot. A fordulatot a Silverstone-ban bevetett újítások hozták meg számukra. Miközben addig a karosszériával is nehezen boldogultak, ott átalakították az első szárnyat, valamint az orr alatti fordítólemezeket, Magyarországon pedig további finomítások (például új orrkamera-elhelyezés) jöttek, s ezzel megoldottak egy olyan problémát, mely az idei szabályváltozások állították őket. „Nehézséget okozott számunkra a levegő tiszta elvezetése az első kerekek körül. A lekeskenyített első szárny sokkal nagyobb fejtörést okozott számunkra, mint előre gondoltuk” – ismerte el a főtervező Adrian Newey, utalva a tényre, hogy 2014-ről 2015-re 180-ról 165 centiméter szélességűre zsugorodtak a vezetőszárnyak.

„Az aerodinamikusok remek munkát végeztek, hiszen pár újítással álltak elő az autó elején. De mechanikai szempontból is volt pár újdonságunk” – mondta formajavulásukról Christian Horner az ESPN-nek. „A téli szabályváltozások minket komolyan visszavetettek, de mostanra úgy érzem, sikerült visszakapaszkodnunk. Az elmúlt két-három verseny egészen jól alakult számunkra a karosszéria szempontjából.”

Daniel Ricciardo (Fotó: Charniaux / XPB Images) Daniel Ricciardo (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Apró változtatások – többszörös hatással

Hogy mennyire jól, az magyarországi hétvégén kiderült. A csapat számára az év korábbi szakaszában az okozta a problémát, hogy a hátsó szárny hatékonyabb működőse érdekében le kellett csökkenteniük az elsző szárny leszorítóerejét. Mindez azonban oda vezetett, hogy az autó túlságosan alulkormányzottá vált. Ha pedig erre reagálva változtattak, a kocsi hátulja tört ki a gyors kanyarokban. A Hungaroringen azonban végre megvolt az egyensúly. „Újra éreztem az autót. Sokkal jobban fordul, jobban viselkedik a hepehupákon, mint tavaly, precízebben is helyezhetem az autót a kanyarokban, és nem kell folyton kordában tartanom a hátulját. Most először érzem, hogy az autó egyensúlyban van, és ezzel az önbizalmam is visszatért” – fogalmazott Daniel Ricciardo.

Helmut Marko, az istálló tanácsadója pedig hozzátette: „Korábban a legnagyobb gyengeségünket az jelentette, hogy folyton a beállításokon kellett dolgoznunk, mire valahogy rendbe raktuk azt. Emiatt tűnt gyorsabbnak nálunk időnként a Toro Rosso. Ők csak kimennek, és az autójuk rendben van – bárhol. Most viszont már a Red Bull is eljutott idáig. És ezzel máris a Toro Rosso elé kerültünk.”

Ricciardo megerősítette főnöke szavait: „Pénteken kimentem a pályára, és aztán gyakorlatilag semmit sem változtattam az autón” – mondta elégedetten.

Horner mindazonáltal figyelmeztetett: ha az RB11-es javult is, a Renault motorja még mindig túl gyenge ahhoz, hogy folyamatosan a dobogós helyekért küzdjenek. Éppen ezért a soron következő két helyszínen, Belgiumban és Olaszországban várhatóan újra csak szenvedni fognak a hosszú egyenesek miatt. „Ezek túl nagy kihívást jelentenek számunkra. De Szingapúrban jöhet a következő lehetőség a villantásra. Továbbra is keményen fejlesztünk. És sosem tudhatjuk – még az is lehet, hogy Spában esni fog. Nekünk mindig készen kell állnunk, ha a többieknek esetleg nem lesz jó napjuk” – fogalmazott.

 

További tartalmak