Musorujsag
Élő Eredmények

Hiba a számításban: Hol és miért szúrta el Hamilton versenyét a Mercedes?

Auto Motor und Sport, Motorsport-Total
Hogy csúszhatott hiba a Mercedes számításaiba? Mennyiben befolyásolta a csapat rossz döntését a virtuális biztonsági autó? És mennyire vezette félre a mérnököket Lewis Hamilton panaszkodása a gumikra? A címvédő istálló monacói bakija után Toto Wolffnak számos kérdésre kellett választ adnia.
Lewis Hamilton (Fotó: Price / XPB Images) Lewis Hamilton (Fotó: Price / XPB Images)

Ritkán látott bakival veszítette el Lewis Hamilton biztosnak tűnő monacói győzelmét. A brit magabiztos előnnyel vezetett a biztonsági autó 66. körben történt pályára küldéséig, ám ekkor a Mercedes végzetes hibát követett el: újabb kerékcserére hívta be versenyzőjét. Annak ellenére, hogy a Ferraritól valójában nem kellett volna tartaniuk: egyfelől azért, mert Sebastian Vettel Danyiil Kvjat közelsége miatt nem kockáztathatta meg a kiállást, másfelől pedig ha így is tett volna, sem kellett volna különösebben tartaniuk tőle, hiszen Monacóban köztudottan nehéz előzni.

„Mi az ördög történt? Ez a helyes kérdés, és az egyszerű válasz úgy szól: elszámítottuk magunkat” – felelte az újságírók kérdésére vasárnap délután Toto Wolff, a brackley-iek sportigazgatója. „Azt gondoltuk, olyan előnyünk van, amilyen valójában nem volt – egyszerűen nem stimmelt a számításunk. Azt hittük, pár másodperccel nagyobb előnyünk van. A csapat döntése volt, együtt hoztuk meg. Nincsenek hibások, együtt nyerünk, együtt veszítünk” – magyarázta.

 

Milyen szerepet játszott a virtuális biztonsági autó?

Miután az FIA közvetlenül Max Verstappen balesete után elsőre virtuális biztonsági autós jelzést adott ki, fölmerült a kérdés, vajon ez mennyiben befolyásolta a döntésben a Mercedest. „Monacóban nincsen GPS, ami tovább nehezítette a helyzetünket. Emiatt hibáztunk, amikor a virtuális biztonsági autóról valódi biztonsági autóra váltottunk” – mondta erről az osztrák.

Az idén bevezetett, ám élesben még egyszer sem kipróbált virtuális biztonsági autó oly módon fogja vissza a mezőnyt, hogy a jelzés ideje alatt minden autónak meghatározott tempóval (a versenytempó 140%-a) kell haladnia, azaz a különbségek közöttük elméletben nem változnak. Noha a versenyigazgató Charlie Whiting elsőre úgy érezte, elegendő a virtuális biztonsági autós jelzés is, miután látták, hogy Max Verstappen 15 G-snél nagyobb erőhatással csapódott a falba, pályára kellett küldenie az orvosi autót – s emiatt végül a biztonsági autót is. „A szabályok ezt így írják elő” – magyarázta Whiting az Auto Motor und Sportnak.

A Mercedesnek virtuális biztonsági autó esetén nem lett volna mitől tartania, hiszen Hamilton ezzel megőrizte volna addigi előnyét, mely a 64. körben egyébként éppen a VSC-jelzés (virtuális safety car) miatt nőtt 19,1 másodpercről 25,7 másodpercre – köszönhetően annak, hogy a brit a célvonal után látta meg a jelzést, miközben riválisainak még a kör befejezése előtt vissza kellett venniük.

Ez a hat másodperccel megnőtt előny tévesztette meg végül a Mercedest. Miután Hamilton arról panaszkodott, hogy gumija hőmérséklete jelentősen lehűlt (ahogy egyébként később Nico Rosbergé és Sebastian Vettelé is), a csapat jobbnak látta behívni őt – annak tudatában, hogy előnye elegendő lesz ahhoz, hogy visszatérjen az élre. Hamilton 50 méterrel a boxutca bejárata előtt kapta meg az utasítást a rádión: azonnal ki kell állnia. A brit ekkor még azt gondolta, Rosberg és Vettel is hasonlóan jár el. A Ferrari viszont nem mert kockáztatni, hiszen Vettel csupán 17,3 másodperccel vezetett a negyedik Danyiil Kvjat előtt.

A biztonsági autó (Fotó: XPB Images) A biztonsági autó (Fotó: XPB Images)

 

Ami miatt hiba csúszott a számításba

Hamiltonnak nem kedvezett, hogy a biztonsági autó mindeközben őt várta, s emiatt a deltaidőnél lassabb tempóban haladt a pályán. A Mercedes a Tabac-kanyarnál érte utol a Bernd Mayländert, amivel viszont a vélt előnye is lecsökkent. Wolff elárulta, stratégáik számításai szerint a címvédőnek még egy átlagos kerékcserével is 3,5 másodperccel Rosberg elé kellett volna visszatérnie – csakhogy végül nem így történt.

Hogy miként számították el magukat a végletekig kifinomult szimulációs programokkal rendelkező mérnökök, arra az Auto Motor und Sport szerint csak egy magyarázat létezik: szoftvereik vélhetően túl későn kapták meg a legfrissebb jelzéseket az autók helyzetéről. Ezt Wolff is megerősítette: „A deltaidő egyszerűen megfagyott, nem frissített, és ez vezetett minket félre.”

 „Komoly vita folyt arról, hogy az adatoknak vagy a megérzéseknek higgyünk-e. Az emberi megérzés szép és jó, de a versenyeket ezzel nem lehet folyton megnyerni. Tehát figyelned kell az adatokra. Most inkább az a kérdés, miért vezettek félre minket az adataink. Ha választanod kell, hogy az adatok és a megérzések között, inkább előbbire hagyatkozol” – magyarázta a sportigazgató.

 

Hamilton panasza is félrevezette a Mercedest?

Az a kérdés is fölmerült, Hamiltonnak mekkora felelőssége van abban, hogy közbe iktattak egy plusz kerékcserét. „Beszéltünk vele erről a rádióban. Azt mondta, nagyon lehűltek az abroncsok, már nem tapadnak a keményebb gumik. De végül nem emiatt döntöttük így. Egyszerűen csak a számokra hagyatkoztunk” – védte meg versenyzőjét Wolff. „Közösen hoztuk meg ezt a döntést. Túl rövid idő alatt túl sok információval szembesültünk. Megpróbáltuk a lehető legtöbb információval ellátni a mérnökeinket, hogy segítsük a döntéshozásukat. Ebben az esetben azonban az algoritmus volt a hibás. Lewis üzenete azonban nem befolyásolta a döntést. Egy szempont volt, de nem a kiváltó ok.”

Niki Lauda ugyanakkor hozzátette, kissé túlreagálták a brit üzenetét. „Azt mondta, nem elégedett a gumikkal, de mi túlreagáltuk ezt, és behoztuk, ami hiba volt. Teljességgel szükségtelen volt. Óriási hiba, hiszen Monacóban amúgy sem lehet előzni. Bocsánatot kértünk tőle, mert tönkretettük a futamát.”

A hideg gumik miatt egyébként valóban fölösleges volt pánikba esnie a Mercedesnek. A biztonsági autós fázis végén Nico Rosberg és Sebastian Vettel is ugyanazzal a problémával küzdött: nehezen tudta munkára bírni az abroncsokat. A Ferrarinak azonban még ennek ellenére is sikerült maga mögött tartania a címvédőt – ami pedig arra utal, a németek attól is hiába tartottak, hogy Vettel esetleg szuperlágy gumikra vált a hajrában…

 

Toto Wolff az említetteken kívül még más kérdésekre is kénytelen volt választ adni a leintés után:

Ellentmondhatott volna-e Hamilton csapata döntésének?

„Egyáltalán nem tudta, mi történik. Akkor nem látta át a helyzetet, hogy ki hol tartózkodik éppen és mennyi kör van még hátra.”

Alkalmaztak volna-e csapatutasítást, ha Hamilton végül Rosberg mögé tér vissza?

„Így is elég gondom van. Röviden beszéltünk arról, hogy mi lenne, ha Lewis megelőzte volna Sebastiant, de valószínűleg nem avatkoztunk volna be.”

Megfordult-e a fejükben, hogy Rosberget is kihívják?

„Akkor elég hülyén néztünk volna ki. Lewis látott egy kivetítőt, mely alapján látta, hogy boxkiállás következik. Azt gondolta, mindenki más is kiáll. De ennek semmi köze nem volt a döntésünkhöz.”

Sebastian Vettel,Nico Rosberg és Lewis Hamilton (Fotó: Batchelor / XPB Images) Sebastian Vettel,Nico Rosberg és Lewis Hamilton (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Hogy tudják mindezt jóvátenni?

„Már itt, az interjúzónában kerestem őt. Együtt nyerünk, együtt veszítünk. Ezúttal egy csapathibáról volt szó, emiatt bocsánatot kértem tőle. Valószínűleg ennél többet nem tehetünk most. Lewis viszont igazi vezér, nagyszerű versenyző, biztos vagyok benne, hogy megérti, hogy időnként előfordulhatnak hibák. Az első, amit mondtam Lewisnak az volt, hogy bocsásson meg. Minden rendben volt közöttünk. Mentálisan rendkívül erős, ráadásul jól ment neki. Biztosan fáj neki, hogy elveszítette ezt a versenyt, mert neki kellett volna megnyernie. De abban is biztos vagyok, hogy talpra áll, ahogy tette azt a múltban mindig. Most csalódott. Ez az ő versenye volt. Már meg is nyerte, csak tíz-tizenhárom köre volt hátra, csak haza kellett volna hoznia az autót. Aztán jött a stratégiai hiba, amely érthetetlen. Ezt együtt fogjuk átbeszélni.”

Mit tesz ilyenkor a csapatfőnök?

„Egy első és egy harmadik hellyel zártunk Monacóban. Lewis az első a bajnokságban, Nico második. Az élen állunk a konstruktőrök versenyében, de ma olyan eredményt értünk el, amely nem tükrözi vissza a futam alakulását. Csapatfőnökként természetesen kettészakadok. Egyfelől örülök Nico miatt. Sikerült neki a mesterhármas. Pár év múlva már senkit sem fog érdekelni, mi történt most. Ez egyszerű statisztika lesz. Emiatt örülök neki. Lewist viszont rendkívül sajnálom. Ha tudnám, mindent visszacsinálnék. Megérdemelte volna ezt a győzelmet. De sajnos már nem adhatjuk vissza neki ezt.”

Mit szólt a helyszínen tiszteletét tévő Mercedes-elnök, Dieter Zetsche a történtekhez?

„Zetsche úr nagyon elégedetlen volt ezzel a helyzettel. Lewis a bajnoki éllovas, Nico pedig ma a második helyen haladt. De elhihetik nekem, a csapat senkit sem részesít előnyben – semmilyen okból sem.”

Hogy kerülik el a hasonló eseteket?

„Ilyen a motorsport: olykor hibázunk. Bizonyos algoritmusokkal dolgozunk, de egyben emberekkel is. Egyszerűen felül kell vizsgálnunk a mostani esetet, hogy hol csúszott hiba a számításunkba. Meg kell néznünk, hogy ez amiatt történt-e, mert itt nem volt GPS-ünk. Hogy a különbségben volt-e a hiba. Valahol volt hiba, most ezt kell kiküszöbölnünk, mert ilyesmit legközelebb már nem engedhetünk meg magunknak.”

További tartalmak